Repareren en restaureren bovenwiel en bovenschijfloop
Doorhalen roeden en repareren hekwerk van de Groeneveldse molen 2013

 


Molenmaker Willem Hoek bezig de oude kammen te verwijderen.

Er zitten ook al eerdere reparaties in het wiel.

De oude kammen op een hoop gegooid.

Een kruiwagen kammen voor de buurman z’n kachel.

Eveneens per kruiwagen worden de nieuwe kammen aangevoerd.

Ook in de bus ligt nog een zending.

Er word ook hout aangevoerd om het wiel te repareren.

Alle kammen zijn er nu uit,en er word begonnen met de voorvelg te repareren.

Tussen de kamgaten worden nieuwe stukken iepenhout gelijmd.

In de plooistukken(een achtervelg ontbreekt) worden hier en daar ook stukken ingelijmd.

Er moet nog wel eens even over gedacht worden hoe de boel weer goed te kunnen krijgen.

Intussen is er een kraag om de as gemaakt,nu komt er geen water via de as naar binnen.

Reparatiewerk aan de voorvelg van het wiel.

De hard geworden lijm word er weer afgeschrapt.

Er komen heel wat witte stukjes bij.

Ook aan de voorkant in de plooistukken.

Patrick schrapt de lijm weg.

Alweer een gedeelte nieuwe kammen gestoken.

Patrick is bezig een kamstaart op maat te maken.

Het hele wiel zit weer vol met kammen,nu nog op steek zetten en afwerken.

Het hulpstukje om de steekcirkel erop te zetten.

De kammen zitten erin,de steekcirkel staat erop,de koppen zijn afgetekend, het afwerken is begonnen.

De koppen zijn wit geverfd omdat ze dan goed de steekcirkel en de getekende koppen kunnen zien.

Aan weerskanten worden de kammen afgewerkt.

Een prachtige gang azijnhouten kammen.

Het bovenschijf word ook onderhanden genomen.

Er zitten een aantal staven met gebroken pennen in,die vervangen worden.

Een mooi gezicht,zo’n uit elkaar gehaalde schijf.

Het bovenste blad van het schijf hangt aan twee pomptakels.

Ook de poort met de neuten en het bovenijzer moeten worden nagekeken.

Alle staven worden met zeildoek opnieuw vastgezet.

En waar nodig worden er nieuwe staven ingezet.

Ook worden er nieuwe stukken iepenhout in het onderste blad van het schijf gelijmd.

Het schijf bevat vier stutstaven.

Er komen vier extra bouten in het schijf voor de stevigte.

Het schijf word weer in elkaar gezet en de nieuwe bouten worden aangedraaid.

Ziet er weer goed stevig uit.

Volgens de nieuwe regels verantwoord gerestaureerd.

De “spiegeltjes” zijn zichtbaar op de velg.

De kammen worden met “schootjes” geborgd.

De roeden zijn doorgehaald en er zijn nieuwe wiggen en keerklossen aangebracht.

Ook word de tuigage nagekeken,op een end zitten al tien nieuwe hekstokken.

Ook komt er op dit end een nieuwe voorzoom.

De oude verrotte voorzoom,ook komen er allemaal nieuwe wervels.

Nog meer nieuwe hekstokken wachten in de molen.

Niet alleen heklatten,maar ook kluften moeten worden vervangen.

Jack Bouma is bezig met een nieuwe voorzoomlat.

Een stukje van de kluft afzagen,en de gaten op de nieuwe voorzoomlat overnemen.

Tussen de heklat en de kluft smeert Pieter van der Veek verf.

Dan kan de nieuwe voorzoom erop,met lijmklemmen word hij even vastgezet.

Samen schroeven ze de nieuwe voorzoom vast,het tweede stuk staat er al naast.

Bovenin is een hand voor de baas en een hand voor jezelf.

De boel word goed vast geschroefd.

Ook zijn er allemaal nieuwe hekwiggen ingekomen.

De kluften worden gelijk geschilderd en de nieuwe heklatten ook vast geschroefd.

Van de punten van de heklatten worden de scherpe kanten afgehaald.

Omdat de wind naar het noordwesten ging,hebben ze de molen zuidoost gezet.
Kunnen ze uit de wind werken.

Bij de zeilrails vergt dit enige aanpassing.

Ook in het volgende eind gaan de nodige nieuwe heklatten.

Bijna weer boven.

In dit eind komt ook een nieuwe binnenzoomlat.

De nieuwe binnenzoomlat zit erin,en hier word er ook weer geschilderd.

Mooi he, echt inboetwerk.

Na die tijd was de molen weer klaar,en kon er weer gemalen worden.

En dat gaat hier weer goed.
 

 

                                                                                                                                                       Molennieuws

                Deze pagina is gemaakt op 12-6-2013.
      Tijd: 21:18 uur.
       Laatste wijziging:
Met dank aan: Rob van Zijll voor de foto's.