Aanpassen waterlopen bij de Groeneveldse molen
In verband met de verhoging van de boezemdijken
op sommige plaatsen in Delfland moeten de waterlopen van de molen en het gemaal worden aangepast.
Ook het gemaal en de molen worden aangepast. Zo krijgt het gemaal een nieuwe langere visvriendelijke vijzel.
En in de molen worden nieuwe motoren geplaatst die het scheprad aandrijven.
De gehele elektrische installatie van het scheprad en de vijzel welke nu in de molen zitten komen in het gemaal te zitten zodat de molen weer een beetje authentiek wordt.

Pagina 7

 

 


De vrachtwagen met de nieuwe vijzel is gearriveerd.

Het zeil wordt van de vrachtwagen gehaald.

De stortmal is hier goed zichtbaar.

Ook de tandwiel kast komt met de vrachtwagen mee.

‘Vliegende’ tandwielkast.

Zet daar maar neer, naast de motor.

De kist met benodigde onderdelen.

Hijsbanden worden aan de hijsogen bevestigd en dan kan de vijzel uit de vrachtwagen
    gehesen worden.

Daar gaat de vijzel!

Voorzichtig hijst de kraan de vijzel uit de vrachtwagen.

De nieuwe vijzel, met stortmal, wordt over de brug heen gelegd.

De kraan haalt het net.

De vijzel is voorzien van een stortmal.

De kraan is omgereden en pakt de vijzel weer op.

De kraan brengt de nieuwe vijzel naar het ponton. Oud en nieuw op een foto.

Idem, alleen zonder de oude vijzel.

Idem.

Voorzichtig aan rijden.

De vijzel wordt achter op het ponton gelegd.

De vijzel ligt op het ponton.

Ook de nieuwe tandwielkast staat ervoor.

De uitgehakte vijzelgoot.

De onderste schoepen zijn korter gemaakt vanwege de visvriendelijkheid.

De redding van de vissen?

De kraan pakt de vijzel op om te kijken of hij past.

Voorzichtig manoeuvreert de kraan met de vijzel richting het gemaaltje.

Zou hij passen?

Steeds een beetje verder.

Idem.

Passen en meten, zie hoever het ponton onder water zakt. Benauwd half elfje??

Bijna op zijn plaats.

Beetje manoeuvreren, zodat de koppeling in het gat past.

Bijna goed op zijn plek.

Nog een klein eindje opschuiven.

Het gat is iets uitgehakt om de plaat er door te krijgen.

De lagerplaat staat bijna precies boven de sokkel.

Toch een hele vijzel hè?

Idem.

Begin van de bekisting.

De muur word iets uitgeslepen, zodat de nieuwe wachtdeur (klep) er voor past.

Kijken en meten of alles goed uitkomt.

Het erf is gedeeltelijk weer aangevuld.

De damwand wordt verwijderd.

De stelbouten zijn in de plaat aangebracht.

De tandwielkast ‘zweeft’ er boven.

Uitlijn werk

                                                                                                                                                       Molennieuws

                                                                                                                                                    Deze pagina is gemaakt op 06-12-2012.
                                                                                                                                                    Tijd: 14:50 uur.
                                                                                                                                                    Laatste wijziging:
                                                                                                                                                    Met dank aan: Rob van Zijll voor de foto's.